تاریخ امروز:آوریل 27, 2024
چرا با رژیم کتو وزن کم نمیکنم؟

چرا با رژیم کتو وزن کم نمیکنم؟

Rate this post

روش‌ های مختلفی برای کاهش وزن وجود دارد. یکی از این روش ها رژیم کتو است که البته گاهی کاهش وزن افراد در این رژیم متوقف می شود. در این مقاله قصد داریم ضمن آشنایی مختصری با رژیم کتو، دلایل این مشکل را بررسی کنیم و پاسخی به این سوال بدهیم که چرا با رژیم کتو وزن کم نمیکنم؟

میخوای هر غذایی که دوست داری، بخوری و بازم لاغر شی؟🤩
همین الان اپلیکیشن مینت رو نصب کن تا بتونی ماهی ۵ کیلوگرم بدون محدودیت غذایی، کم کنی💪

رژیم کتو چیست؟

پیش از هر چیز لازم است بدانیم رژیم کتو چیست و چگونه عمل می کند. رژیم کتو یا کتوژنیک رژیمی مبتنی بر کربوهیدرات کم است که با افزایش متابولیسم بدن باعث کاهش وزن می شود. در واقع وقتی کربوهیدرات کمتری مصرف کنیم، بدن ما شروع به سوزاندن چربی می کند. کبد در چنین حالتی، چربی را به مولکول های کوچکی به نام کتون تبدیل کرده که مغز و سایر اندام‌ از آن به‌ عنوان انرژی استفاده می کنند.

دلایل متوقف شدن روند کاهش وزن در رژیم کتو

حالا که تا حدودی با این رژیم مؤثر و خوب آشنا شدیم به این سوال برمی گردیم که چرا با رژیم کتو وزن کم نمیکنم؟

کمتر کربوهیدرات مصرف کنید

یکی از دلایل عدم موفقیت در کاهش وزن افرادی که رژیم کتوژنیک دارند، مصرف بیش از حد کربوهیدرات است. اگر در رژیم کتوژنیک به هر دلیلی در محدود کردن کربوهیدرات‌ مشکل دارید، باید بدانید برای رسیدن به کتوزیس چاره ای ندارید جز این که مصرف کربوهیدرات را به اندازه‌‌ توصیه‌ شده برسانید.

مواد مغذی مصرف کنید

در هر نوع رژیمی مصرف مواد غذایی کامل و مغذی برای رسیدن به نتیجه و حفظ سلامت ضروری است. توجه داشته باشید که مصرف مواد غذایی فرآوری‌ شده بر کاهش وزن شما در زمان رژیم کتو تأثیر منفی خواهد گذاشت.

لبنیات طبیعی و پرچرب، انواع گوشت قرمز و سفید، تخم‌ مرغ و چربی‌ های سالم مثل آووکادو و روغن زیتون، مواد مغذی و کاملی هستند که مصرف آن ها ضمن حفظ سلامت با رژیم کتو سازگار هستند. مصرف سبزیجات غیرنشاسته‌ ای از جمله سبزیجات برگدار، بروکلی، فلفل دلمه‌ ای و قارچ نیز به اندازه کافی فیبر و مواد غذایی به بدن شما می رسانند.

میزان کالری را کنترل کنید

اگر هنوز نمیدانید چرا با رژیم کتو وزن کم نمیکنم، لازم است مقدار کالری گیری روزانه را چک کنید!

اگر هنوز نمیدانید چرا با رژیم کتو وزن کم نمیکنم، لازم است مقدار کالری گیری روزانه را چک کنید!

بی توجهی به میزان کالری در زمان رژیم کتوژنیک باعث می شود نتیجه مطلوب به دست نیاید. آووکادو، روغن زیتون، لبنیات، آجیل و به طور کلی مواد غذایی سازگار با رژیم کتوژنیک کالری بالایی دارند و باید از مصرف بیش از اندازه آن‌ ها پرهیز کرد. افزایش فعالیت بدنی، توجه به میزان کالری و میان‌ وعده ها‌، مواردی هستند که باید برای کاهش وزن به آن توجه کرد.

بیماری پنهان را پیدا کنید

در رژیم کتو همه موارد را رعایت کرده اید اما باز هم در کاهش وزن موفق نشده اید! از خود می پرسید که چرا با رژیم کتو وزن کم نمیکنم؟ پیشنهاد می کنیم وضعیت سلامتی خود را بررسی کنید. بیماری هایی مثل سندرم تخمدان پلی‌ کیستیک، کم‌ کاری تیروئید، سندرم کوشینگ، هایپرانسولینمی، افسردگی باعث اضافه وزن شده و شما را در کاهش وزن دچار مشکل می کنند.

خوب بخوابید و استرس نداشته باشید

استرس، به ویژه استرس مزمن و کمبود خواب تأثیر منفی بر کاهش وزن دارند. استرس باعث می شود بدن شما مقدار زیادی کورتیزول تولید کند. سطوح بالای کورتیزول که معمولاً با نام هورمون استرس شناخته می‌ شود باعث ذخیره چربی در بدن می‌ شود. همچنین استرس مزمن فرد را دچار کمبود خواب می کند که کمبود آن از مهم ترین عوامل در افزایش وزن است.

ورزش کنید

اگر با رژیم کتوژنیک به دنبال کاهش وزن هستید، باید سبک زندگی خودتان را کمی تغییر داده و فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. ورزش خطر ابتلا به بیماری‌ های مزمنی مثل بیماری‌ های قلبی، دیابت، افسردگی، اضطراب و چاقی را کاهش خواهد داد. همچنین ورزش در کنار سوزاندن کالری باعث عضله‌ سازی در اندام شما خواهد شد و عضلات بیشتر یعنی سوزاندن کالری در بدن شما حتی وقتی که استراحت می کنید.

پاسخ به پرسش های رایج درباره رژیم کتو

چرا با رژیم کتو وزن کم نمیکنم؟

مصرف زیاد کربوهیدرات، مصرف مواد غذایی فرآوری شده، میزان بالای کالری، بیماری های پنهانی مثل افسردگی و کم کاری تیروئید، همچنین بی خوابی و استرس و فعالیت بدنی کم از دلایل ناموفق بودن نتیجه هستند.

رژیم کتو مناسب چه کسانی است؟

رژیم های لاغری باید با مشورت متخصص دنبال شوند. اما به طور کلی رژیم کتو برای افرادی که به بیماری هایی نظیر کلیه، پانکراس، تیروئید و کیسه صفرا مبتلا هستند توصیه نمی شود.

با رژیم کتو چند کیلو کم می کنم؟

میزان کاهش وزن در افراد مختلف تفاوت دارد. اما به طور میانگین کاهش یک تا دو کیلو در هفته با رژیم کتو معمول است.

رژیم کتو چند روز طول می کشد؟

مدت زمان رژیم کتو را مشاور بر اساس وضعیت جسمانی، سن و شرایط شما، بین 7 تا 21 روز مشخص می کند.

مزایا و معایب رژیم کتو چیست؟

بهبود عملکرد قلب و عروق، کاهش و درمان آکنه، کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها و بهبود عملکرد مغز از مزایا و همچنین سر درد، کاهش انرژی، خستگی، یبوست، کاهش قند خون، استفراغ و حالت تهوع از معایب رژیم کتو است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *