تاریخ امروز:مارس 28, 2024
نکاتی درمورد رژیم 1500 کالری

بایدها و نبایدها در رژیم 1500 کالری

Rate this post

رژیم 1500 کالری یکی از انواع رژیم های غذایی است که با هدف کاهش وزن تنظیم می شود. درواقع شما با خوردن کالری کمتر و ورزش منظم به نوعی کمبود کالری و در نهایت لاغری می رسید.

میخوای هر غذایی که دوست داری، بخوری و بازم لاغر شی؟🤩
همین الان اپلیکیشن مینت رو نصب کن تا بتونی ماهی ۵ کیلوگرم بدون محدودیت غذایی، کم کنی💪

عده ای هستند که تصمیم دارند میزان کالری دریافتی روزانه خود را تا 1500 کالری در روز محدود کنند. با توجه به اینکه فاکتورهایی مثل سن، جنسیت و میزان فعالیت در میزان کالری دریافتی تأثیر می گذارد، رژیم 1500 کالری معمولا کمتر از میزان مورد نیاز فرد در روز است. در نتیجه این رژیم ممکن است برای برخی افراد به کاهش وزن منجر شود.

در مورد رژیم 1500 کالری بیشتر بدانید

این رژیم لاغری طوری برنامه ریزی می شود که مقدار کالری مورد نیاز فرد در طول روز را تا 1500 کالری محدود میکند. افراد ممکن است این رژیم را برای کنترل میزان کالری دریافتی و کاهش وزن انتخاب کنند.

در برخی از پژوهش ها مشخص شده است که یک زن با وزن متوسط میتواند میزان دریافتی کالری روزانه خود را تا 1500 کالری یا کمتر کاهش دهد تا هر هفته 500 گرم کم کنند. یک مرد متوسط هم ممکن است تا 2هزار کالری در روز مصرف کند تا همین مقدار در هفته وزن کم کند.

اگرچه سایر مطالعات نشان می دهد که برای کاهش وزن، تنوع قابل توجهی با توجه به کمبود کالری وجود دارد. بنابراین اطلاعات بالاتر فقط یک برآورد تقریبی هستند.

خوب است بدانید که فاکتورهای متفاوتی بر میزان نیاز به کالری در روز تأثیر میگذارد. این فاکتورها را به خاطر بسپارید:

  • جنسیت
  • قد و وزن
  • میزان فعالیت
  • سن

آیا رژیم لاغری 1500 کالری برای همه مناسب است؟

توجه داشته باشید که بعید است یک روش یکسان برای کاهش وزن برای همه اثرگذار باشد. چرا که هر فردی نیاز به کالری متفاوتی دارد. انتخاب رژیم 1500 کالری ممکن است برای برخی خیلی کم و در بلند مدت دشوار باشد.

کالری موجود در مواد غذایی و نوشیدنی ها انرژی مورد نیاز بدن را برای حفظ عملکرد بدنی تأمین میکند. از طرف دیگر، مصرف کالری بیش از اندازه باعث افزایش وزن می شود که احتمالا ابتلا به بیماری چاقی و سایر بیماری ها را در پی دارد. این بیماری ها را بیشتر بشناسید:

  • بیماری های قلبی
  • فشار خون بالا
  • سکته قلبی
  • دیابت نوع 2
  • سنگ کیسه صفرا
  • مشکلات باروری
  • مشکلات گوارشی
  • اختلالات تنفسی
  • مشکلات روانی
  • ناهنجاری های اجتماعی
رژیم 1500 کالری برای همه افراد مناسب نیست.

رژیم 1500 کالری برای همه افراد مناسب نیست.

در نقطه مقابل، کالری گیری خیلی کم هم خطراتی برای سلامتی فرد دارد. در رژیم های بسیار محدود غذایی، مثل رژیم 1500 کالری، عملکرد درست بدن دچار اختلال می شود. بنابراین موقعیت هایی مثل آنورکسی anorexia ( بی اشتهایی) و بولیمیا bulimia ( پرخوری عصبی) بسیار خطرناک هستند.

باید اضافه کنیم که هر فردی به مقدار متفاوتی از کالری برای حفظ عملکرد بهتر بدن نیاز دارد. برای مثال، یک زن باردار با رعایت رژیم بارداری لازم است کالری دریافتی روزانه خود را متناسب با شرایطی که دارد، تنظیم کند یا یک ورزشکار حرفه ای، برای رژیم بدنسازی خود کالری گیری کاملا متفاوتی را درنظر میگیرد.

رژیم 1500 کالری و رژیم های محدودکننده مشابه اصلا برای زنان باردار یا مادرانی که به نوزاد خود شیر می دهند، مناسب نیست.

بایدها برای رژیم 1500 کالری

اگر فرد برای لاغری و البته حفظ سلامتی خود برنامه ریزی کرده باشد، ممکن است انتخاب کند که مواد مغذی متراکمی را دریافت کند. در دستورالعمل رژیم غذایی مردم آمریکا برای سالهای 2015-2020 توصیه شده که مواد غذایی برای رژیم 1500 کالری شامل گروه های زیر باشد:

◄ سبزی های سبزبرگ تیره، قرمز و نارنجی

◄ سبزی های نشاسته ای

◄ انواع لوبیا

◄ میوه ها

◄ غلات کامل و غلات غنی شده

◄ لبنیات کم چرب یا بدون چربی

◄ غذاهای دریایی

◄ گوشت قرمز کم چرب، تخم پرندگان

◄ مغزهای خوراکی بدون نمک، دانه های گیاهی و محصولات بر پایه سویا

نبایدها در رژیم غذایی 1500 کالری

همچنین در این دستورالعمل به مواد غذایی ممنوع اشاره شده است. این مواد غذایی شامل غذاهایی با قند، چربی یا نمک بیشتر هستند. البته ناگفته نماند که رژیم لاغری بسیار محدود کننده برای عده ای سخت است. بنابراین کارشناسان تغذیه دستور زیر را توصیه میکنند:

◄ محدودکردن قنداضافه تا کمتر از 10% کالری روزانه

◄ محدودکردن چربی های اشباع تا کمتر از 10% کالری روزانه

◄ مصرف کمتر از2300 میلی گرم سدیم در روز

تنظیم برنامه غذایی اصولی

بنابر مطالعات انجام شده، یک الگوی غذایی سالم باید شامل صبحانه، دو یا سه وعده غذایی در روز و دوره های منظم روزه داری باشد. همچنین باید اضافه کنیم که این برنامه شامل مصرف مقدار زیادی کالری در ابتدای روز هم می شود.

در صورت رعایت این الگوی غذایی، فواید زیر به بدن می رسد:

  • کاهش التهاب
  • بهبود ریتم شبانه روزی بدن
  • مقاومت در برابر استرس
  • تغییر باکتری های سالم در گوارش

اگرچه رژیم 1500 کالری یک رژیم کاهش وزن پرطرفدار است ولی برای همه مفید نخواهد بود چون هر فردی مقدار کالری گیری متفاوتی دارد. برخی با این رژیم ممکن است مشکلی نداشته باشند و آن را یک رژیم سالم بدانند درحالیکه برای عده ای دیگر ممکن است نوعی کمبود غذایی ناسالم باشد.

بنابراین اگر قصد دارید مقدار دقیق کالری دریافتی خود را برای کاهش وزن مشخص کنید، پیشنهاد میکنیم رژیم کالری شماری را امتحان کنید.

سخن پایانی

اگر علاقه مند به رژیم کم کالری و ورزش منظم باشید، میتوانید طبق هدف وزن کم کنید. رژیم 1500 کالری با همین هدف تنظیم می شود تا با میزان کالری گیری اندک در روز و کمبود کالری بتوانید وزن کم کنید.

توجه داشته باشید که رژیم 1500 کالری برای همه مناسب نیست و ممکن است مشکلاتی را برای عملکرد بدن ایجاد کند. بنابراین توصیه میکنیم در صورت انتخاب رژیم های غذایی خاص حتما با کارشناس تغذیه درمورد مناسب بودن آن با شرایط خود مشورت کنید.

منبع: medicalnewstoday

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *