تاریخ امروز:آوریل 20, 2024
چربی سوزی شکم

دستور العمل کامل 6 راه اساسی برای چربی سوزی شکم: از رژیم تا ورزش

1/5 - (3 امتیاز)

احتمالا که تا اینجا آمده اید، چربی شکم دارید و به دنبال چربی سوزی شکم و شاید هم در کنار آن لاغری پهلو باشید. در این مقاله در رابطه با چربی سوزی و کوچک کردن شکم صحبت می کنیم.

انواع چربی های شکمی

به‌طورکلی چربی‌های شکمی به دودسته تقسیم می‌شوند: چربی‌های زیرجلدی و چربی‌های احشایی.

چربی‌های زیرجلدی معمولاً به چربی‌هایی گفته می‌شود که با یک نگاه‌کردن به فرد می‌توان آن را تشخیص داد. چربی احشایی گونه‌ای از چربی‌های بدن است که معمولاً با چشم و به‌راحتی دیده نمی‌شوند و در لایه‌های زیرین شکم پنهان‌اند. این نوع از چربی‌ها بسیار خطرسازتر از گونة چربی جلدی هستند و اگر مقدار آنها از حدی فراتر روند زندگی فرد با خطر مواجه خواهد شد. برای ازبین‌بردن چربی‌های بدن و به‌خصوص چربی‌های احشایی باید سبک زندگی فرد تغییر کند و ورزش‌کردن در اولویت همه تغییرات قرار بگیرد.

مشکل چربی‌های اضافی شکمی در بسیاری از افراد به‌ویژه زنانی که یک یا چند دوره بارداری را پشت سر نهاده‌اند دیده می‌شود. زنان باردار در طول دوران بارداری با تغییرات زیادی در بدن و به‌ویژه سایز دور شکم خود مواجه هستند. دلیل این موضوع کشیدگی پوست شکم و بزرگ شدن زیاد این ناحیه برای جا بازکردن جنین است. در بسیاری از زنان مشکل افتادگی پوست شکم و تجمع چربی‌های اضافی در این نقطه حتی بعد از بارداری باقی خواهد ماند. ازآنجایی‌که پس از بارداری بدن مستعد چاق شدن است پس مراقبت‌های پیشگیرانه از این موضوع امری ضروری است. ایجاد تجمع چربی در اطراف شکم کنند می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد کم‌تحرکی و نشستن طولانی‌مدت در مقابل تلویزیون و حتی استرس می‌توانند از دلایل ایجاد این‌گونه چربی‌ها باشند.

به گفته بسیاری از متخصصان، استرس می‌تواند با تأثیر بر برخی از هورمون‌های بدن آنها را تحریک به ایجاد چربی در نقاطی از بدن بکند. در جهان امروز با وجود مشاغلی که نیازمند نشستن‌های طولانی‌مدت در پشت میز کار است و همین‌طور میل افراد به خوردن غذاهای آماده و فوری که لبریز از چربی، قند و مواد مضر دیگر هستند، وجود چاقی در میان افراد جامعه اجتناب‌ناپذیر است. بهترین راه مبارزه با این مشکل که دامنگیر بشر امروزی شده ایجاد تحرک در مردم است. مبارزه با چربی شکمی و چربی سوزی شکم کاری زمان‌بر بوده و نیازمند حوصله فراوان افراد است.

روش های چربی سوزی شکم

روش های چربی سوزی شکم

روش های چربی سوزی شکم

هنگامی‌که تصمیم داریم ورزشی را برای چربی سوزی شکم آغاز کنیم، این نکته قابل‌توجه است که فرد باید ترکیبی از تمرینات قلبی و قدرتی را باهم و به‌گونه‌ای سالم داشته باشد. امروزه روش‌های زیادی برای چربی سوزی شکم پیشنهاد می‌شود که می‌تواند افراد را در زمینة کم کردن وزن و رسیدن به اندامی ایده آل کمک کند. در اینجا به 10 روش برای سوزاندن چربی‌های دور شکم اشاره شده که عبارت‌اند از:

  • مصرف انواع پروتئین برای چربی سوزی شکم

مصرف کردن انواع پروتئین‌ها می‌تواند اثرات خوبی داشته باشد. به گفته متخصصان تغذیه مصرف انواع پروتئین‌ها می‌تواند درصد ایجاد چربی‌های شکمی را کاهش دهد

از نظر متخصصان مصرف روزانه پروتئین می‌تواند باعث آزاد شدن هورمون‌های مربوط به سیری pyy شود و شخص در طول روز احساس گرسنگی کمتری داشته باشد.

مصرف پروتئین کمک می‌کند تا شما در طی فرایند رژیم لاغری با سوزاندن چربی‌های شکمی ماهیچه‌های بدن را از دست نداده و اندام زیباتری داشته باشید.

باید توجه کنیم که در طی رژیم لاغری از انواع مواد پروتئینی به طور منظم استفاده کنیم چون نه‌تنها باعث تسریع در امر سوزاندن چربی‌های شکمی خواهد شد بلکه با ایجاد سیری در ساعات طولانی به حفظ رژیم غذایی در طول روز کمک خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله رژیم پر پروتئین را مطالعه کنید.

  • توجه به کالری غذاها

وقتی‌که برای خرید اجناسی به فروشگاه می‌رویم سعی کنیم ابتدا برچسب‌ها و جدول میزان کالری مواد غذایی را بررسی کنیم و بعداً اقدام به خرید کنیم.

معمولاً بر روی بسته‌بندی مواد غذایی جدولی وجود دارد که تقریباً به طور صادقانه‌ای میزان قند، چربی و سایر مواد تشکیل‌دهنده آنها درج شده. با این روش می‌توان تا حد زیادی از ورود کالری‌های اضافی به بدن جلوگیری می‌شود.

  • خوردن آب

وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید قبل از خوردن هر چیزی ابتدا یک لیوان پرازآب بنوشید این روش باعث می‌شود که شما نه‌تنها اشتهای غذا خوردنتان را کم می‌کنید بلکه خوردن آب باعث بالا رفتن متابولیسم بدنتان شده سوخت‌وساز بدن بالا می‌رود در نتیجه کمک زیادی به کم شدن وزن می‌کند.

  • لزوم ورزش صبحگاهی برای چربی سوزی شکم

همه ما در مورد فواید انجام ورزش صبحگاهی چیزهایی شنیده‌ایم اینکه این ورزش‌ها باعث می‌شوند که نه‌تنها بدن سالمی داشته باشیم بلکه روزمان را باروحیه‌ای شادتر و یک نوع انرژی مضاعف آغاز کنیم.

بسیاری از افراد زمان زیادی برای ورزش‌های صبحگاهی ندارند اما توصیه می‌شود در زمان خروج از رختخواب و قبل از انجام هر کاری ابتدا به میزان 10 عدد حرکت دراز و نشست انجام شود زیرا اثربخشی این عمل در زمان صبح بسیار بیشتر است و می تواند باعث تسریع روند چربی سوزی شکم شود.

  • اگر دنبال چربی سوزی شکم هستید، حرکات تمرینی با شدت زیاد داشته باشید

اگر می‌توانید برای ورزش وقت بیشتری قرار دهید، حرکات تمرینی با شدت زیاد بر روی شکم می‌تواند بسیار اثربخش باشد.

طبق نظریات متخصصان این امر، ورزش‌های کاردیو در جهت چربی‌سوزی و به‌ویژه سوزاندن چربی‌های شکم بسیار مفید واقع می‌شوند.

  • خوردن مواد پروبیوتیک

برای چربی سوزی شکم باید در ابتدا به فکر داشتن روده‌هایی سالم باشیم. خوردن مکمل‌های حاوی مواد پروبیوتیک و همچنین مواد غذایی حاوی پروبیوتیک می‌تواند تا حد زیادی در سوزاندن چربی‌های شکمی کمک‌کننده باشد.

در مطالعه‌ای که دانشمندان بر روی تعدادی از زنان انجام داده‌اند دیده شده که زنانی که از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک استفاده کرده‌اند 50 درصد میزان چربی شکمی کمتری دارند.

  • چای سبز

در طول روز سعی کنید به‌جای مصرف چای سیاه و قهوه از چای سبز بیشتر استفاده کنید. چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مفید است.

آنتی‌اکسیدان سبب می‌شود چربی‌های بدن، به‌ویژه چربی‌های ناحیه شکمی راحت‌تر از بین بروند. همچنین به بالابردن متابولیسم و سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله رژیم چای سبز را مطالعه کنید.

  • برای چربی سوزی شکم، صبحانه بخورید

به دلیل ایجاد انرژی لازم در ابتدای روز خوردن صبحانه بسیار ضروری و واجب است. دانشمندان عقیده دارند که هیچ ارتباطی میان صبحانه نخوردن و کم کردن وزن وجود ندارد.

مصرف صبحانه برای چربی سوزی شکم

مصرف صبحانه برای چربی سوزی شکم

اما خوردن صبحانه می‌تواند بسیار کمک‌کننده و مفید باشد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که در صورت حذف وعده صبحانه می‌توانند در کاهش وزن موفق‌تر عمل کنند.

این در حالی است که نخوردن وعده صبحانه نه‌تنها به کم کردن وزن کمک نخواهد کرد بلکه باعث می‌شود به علت گرسنگی زیاد در وعده­ های بعدی میل بیشتری به خوردن غذا داشته باشید. شما می‌توانید برای وعده صبحانه از غذاهایی مانند جو دو سر، تخم‌مرغ آب پز یا توت ساده استفاده کنید. اگر وقت کافی برای آماده‌کردن صبحانه ندارید می‌توانید این مواد را از شب قبل حاضر کرده و برای صبحانه مصرف کنید.

  • مصرف غذاهایی حاوی فیبر فراوان

به‌طورکلی مصرف غذاهایی که در ترکیبات خود دارای فیبر طبیعی هستند مانند میوه و سبزی‌ها نان و برنج و… می‌توانند شما را در رسیدن به وزنی ایده ال و ازبین‌بردن چربی‌های شکمی و لاغری شکم یاری دهند. هورمون انسولین باعث تجمع چربی‌ها در بدن می‌شود فیبرهای موجود در میوه‌ها و غذاها موجب می‌شوند که ترشح این هورمون در بدن کاسته شود. همچنین احساس سیری در فرد ایجاد شده و از انباشت کالری‌های اضافی در بدن به مقدار فراوانی جلوگیری می‌شود.

برای چربی سوزی شکم لازم است در طول روز و مخصوصاً وعده صبحانه فیبر و پروتئین را دریافت کنید. فیبر و پروتئین به شما کمک می‌کند تا مدت‌زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید و در طول روز کمتر به سراغ ریزه خواری و تنقلات بروید. همچنین مصرف فیبر باعث می‌شود وعده‌های غذایی بعدی شما بسیار کم‌حجم‌تر بوده در نتیجه کالری کمتری را دریافت خواهید کرد.

مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر از قبیل: سبزی‌های با برگ تیره مانند اسفناج، جو دو سر، انواع توت‌ها و همچنین سیب‌زمینی شیرین می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. شما می‌توانید در وعده صبحانه با مقداری اسفناج و تخم‌مرغ یک وعده غذایی سرشار از فیبر و پروتئین داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر مقاله رژیم فیبر را مطالعه کنید.

  • کاهش مصرف قند و چربی سوزی شکم

به گفته بسیاری از متخصصان علم تغذیه مصرف بیش از حد قند می‌تواند نه‌تنها مضر و خطرناک باشد بلکه روند کم کردن وزن را با خلل مواجه کند. هنگامی‌که بدن به میزان زیادی قند مصرف می‌کند مقداری از آن را تبدیل به انرژی موردنیاز و مابقی را به‌صورت چربی در اندام‌ها به‌ویژه در اطراف شکم ذخیره می‌کند. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که خوردن نوشیدنی‌های حاوی قند می‌تواند باعث چاقی و تجمع چربی‌ها در ناحیه شکم و باسن در افراد شود.

همچنین ترک مصرف قند می‌تواند به کاهش وزن کمک کند و افراد را در مقابل ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت مصون نگاه می‌دارد. قند اضافه شده در بسیاری از مواد غذایی کاملاً خالی از مواد مغذی و به عبارتی کالری خالص است. کم کردن قند از رژیم غذایی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. مصرف زیاد قند در رژیم غذایی روزانه نه‌تنها کمکی به شما نمی‌کند بلکه باعث افت انرژی و گرسنگی شدید در بدن شود.

 نتیجه‌گیری

شاید از نظر بسیاری از افراد چربی سوزی شکم و کم کردن اندازه دور شکم کار بسیار دشواری باشد اما با رعایت این ده راه اصلی برای چربی‌سوزی شکم می‌توانیم بسیار موفق‌تر از قبل عمل کنیم.

همچنین با انجام‌دادن این کارها و تغییر دادن روش‌ها و سبک زندگی‌مان می‌توانیم به‌سلامتی هرچه بیشتر بدن و به‌خصوص سلامت قلب خود کمک کنیم.

هیچگاه نباید فراموش کنیم که تناسب اندام و داشتن وزنی مناسب نیازمند رعایت کردن رژیمهای غذایی درست و تحرک و ورزشهای روزانه است .

با این کاردر کنار بدنی سالم و قوی و عاری از بیماری، آرامشی درونی و احساس خوشایندی در زندگی خود خواهیم داشت.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *